Zelf een foto op hout maken

woensdag 7 oktober 2015

Tijd voor een leuke DIY! In maart kocht ik op een creatieve beurs een pakketje met Foto Transfer Potch. Daarmee kun je zelf afbeeldingen op hout overbrengen. Vandaag laat ik zien hoe mijn eerste ervaring hier mee is en geef ik je tips en uitleg hoe je dit zelf ook kunt doen.


Ik heb de speciale Foto Transfer Potch gebruikt die ik op de creatieve beurs kocht maar je kunt ook gewone Mod Podge gebruiken. Dit werkt hetzelfde en is ook nog goedkoper. Dit is o.a. te koop bij de Xenos en Action.


Bij de Action heet het Crea Podge (zie foto). Deze heb ik ook uitgetest en ik merk geen verschil in gebruik en resultaat.

Mod Podge is een vloeibaar hobbyproduct waarmee je kunt lijmen en vernissen. Het is een speciale lijm die bij ongeveer elk hobbyproject van pas komt. Je kunt ermee plakken, aflakken, verstevigen en stofferen. Een echte allesplakker dus. Het wordt ook veel gebruikt om foto's of afbeeldingen over te zetten op hout.

Benodigdheden

♥ Foto of tekst in spiegelbeeld afgedrukt op papier
♥ Schaar
♥ Plankje hout 
♥ Mod Podge
♥ Kwast
♥ Spatel of (bank)pasje
♥ Natte handdoek of sponsje
♥ Eventueel varnish om het af te lakken. 

Ik was vergeten om de foto in spiegelbeeld af te drukken. Bij personen maakt hoeft dit niet persé maar Dex (de baby op de foto), heeft een shirtje aan met een tekst erop. Omdat de foto in spiegelbeeld op het hout komt, komt dus ook de tekst in spiegelbeeld. Daardoor was het bij deze foto wel noodzakelijk. 

Hoe spiegel je een afbeelding/foto in Word?

Dit is heel eenvoudig. Je voegt de afbeelding in en klikt er dan met de muis op. Klik op opmaak en onder het kopje 'schikken' vind je dan een knopje met objecten draaien. Hier kun je ook de maten van de afbeeldingen instellen. Dit is handig voor als je de afbeelding net zo groot als het plankje hout wilt hebben. 

Stappenplan om de foto op het hout te krijgen. 


Knip de geprinte foto uit en smeer het hout in met de Mod Podge. Daarna smeer je de foto helemaal in met Mod Podge. Smeer dit op de geprinte kant. Dan plak je de ingesmeerde kant op het hout. 
Zoals je ziet ontstaan er wat hobbels. Die kun je wegvegen met een (bank)pasje of spatel. Werk van binnen naar buiten voor het beste resultaat. Daarna zit je papier strak op het hout en laat je het 24 uur drogen.
Tip: smeer er GEEN Mod Podge overheen.
Dit heb ik al uitgeprobeerd en dan krijg je het papier er niet meer vanaf!

Na 24 uur drogen kun je met een kwast, sponsje of handdoek het papier nat maken. Ik heb alle drie de manieren uitgeprobeerd en vind een natte handdoek het prettigste werken. Maak de handdoek nat onder de kraan en wring hem daarna goed uit. Leg hem dan 10 a 15 minuten op de afbeelding zodat het papier overal nat wordt. 
Tip: maak het papier niet te nat want dan is de kans groot dat je
alles eraf wrijft en krijg je dit resultaat.
Je kunt het papier met je vingers eraf wrijven/rullen of voorzichtig met de handdoek. Dit is wel even een klusje. Als je merkt dat het steeds moeizamer gaat kun je de foto weer nat maken en gaat het daarna weer makkelijker. 

Als je alle restanten papier eraf hebt gewreven, kun je hem eventueel nog aflakken met een matte of glans varnish. Ik heb zelf een matte varnish gebruikt. 

Het resultaat.

Bij mij is het twee keer mislukt. Één keer omdat ik de achterkant ook met Mod Podge had ingesmeerd en één keer omdat ik de foto veel te nat had gemaakt. Maar oefeningen baart kunst en ik word er al wat handiger in. Ik vind het resultaat erg leuk geworden.

Het tweede plankje heb ik geverfd met greywash.




Er is ook een makkelijkere manier om een foto op hout te krijgen en dat is door de afbeelding op hout te plakken. Als deze droog is er lak je hem af met een laagje varnish en klaar! Ik vind het zelf leuk dat je de houtnerven door de foto heen ziet. 

Heb je dit ook al eens uitgeprobeerd en heb je nog tips? Dan hoor ik die graag.

♥Veel Liefs♥

14 opmerkingen :

  1. Echt gaaf, Cindy! Ga ik ook eens proberen!

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat leuk dit! Op hout een foto is net weer eens wat anders, heel gaaf. Jou plankjes zijn wel heel mooi geworden zeg, lijkt me leuk om ook eens een keer te proberen.

    Liefs, Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gemaakt! Ik heb gehoord dat je met een laserprinter moet printen. Klopt dat? Ik wil het oog graag een keer uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik las idd ook dat dat beter gaat. Ik heb een gewone huis tuin en keuken printer gebruikt en dat werkt ook. Dus als je die niet hebt kun je evengoed aan de slag!

      Verwijderen
    2. Kan dit ook met een led printer?

      Verwijderen
  4. Echt een superleuke DIY!
    Dit wilde ik altijd al eens uitproberen, maar nu weet ik meteen hoe het werkt.
    Bedankt voor de duidelijke uitleg.
    Ga het binnenkort eens proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. kan t ook met echte fotos

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lukt volgens mij niet. Omdat daar een glans laagje op zit.

      Verwijderen
  6. Hoi, ik heb het helaas verpest en zit in tijdnood voor moederdag. Kan ik de afbeelding eraf schuren en opnieuw beginnen op hetzelfde stuk hout?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je de foto op hout plakt hoe doe je dit dan juist?
    Heb het met mode podge al een paar keer geprobeerd maar vindt het altijd zo teleurstellend dat het niet goed lukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Cindy,
    Hoe voorkom je dat je 'gaatjes' in je foto wrijft? Het lukt mij niet om van de witte waas af te komen zonder de foto te beschadigen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heey moet je die lijm ook wat dunner maken met water of kan je het zo er op doen groetjes van maaike

    BeantwoordenVerwijderen

Made With Love By The Dutch Lady Designs