Persoonlijk ♥2 - het leven in München

woensdag 22 april 2015

Twee weken terug heb ik voor het eerst een persoonlijk blogartikel geschreven over wat ik naast het knutselen en mijn blog allemaal doe. 1 x in de twee weken zal ik op woensdag een persoonlijk artikel schrijven over mijn belevenissen in Duitsland.

Vorige week ben ik begonnen met invalwerk op de Europese School in München. Heerlijk om weer les te kunnen geven. De school is echt enorm groot, zowel de basisschool als het voortgezet onderwijs is daar onder gebracht. Wat een organisatie en wat een talen, erg leuk! Ik heb mijn eerste sollicitatiegesprek gehad en ben volgende week uitgenodigd voor de tweede. Erg spannend nog steeds! Volgende keer weet ik (eindelijk) meer.






Over München.
München heeft 1,4 miljoen inwoners tegenover 820.000 inwoners in Amsterdam. Toch kun je deze twee steden niet met elkaar vergelijken. Hoewel er in München veel meer mensen wonen, is het hier veel meer verspreid en rustiger. De drukte en hectiek die je in Amsterdam hebt, heb je hier (bijna) niet, ook niet in het centrum. Het voelt hier meer als een dorp maar dan met alle gemakken van de stad. Het openbaar vervoer is hier top. Het metro netwerk is erg groot en ook met de tram, bus en stadstrein kun je overal komen. Wij wonen niet in hartje centrum maar met het openbaar vervoer zijn we er binnen 10 minuten.

Bron: duits.de

Pünktlichkeit.
De mensen houden zich veel meer aan regels en afspraken. De Duitse pünktlichkeit zullen we dat maar noemen. Een klein voorbeeld van de Duitse pünktlichkeit. Als er hier een bord staat dat je je fiets daar niet neer mag zetten, doet over het algemeen niemand dat. Als er in Nederland zo'n bordje staat......
Bij een rood licht toch oversteken? Ook dat gebeurt hier bijna niet. De meeste mensen blijven keurig wachten. Soms is dat heerlijk dat iedereen zo pünktlich is, want je weet altijd waar je aan toe bent.
Maar soms mis ik ook wel eens de losbandigheid van Nederland en als voetganger voor een rood licht wachten terwijl er geen verkeer aankomt....tja.

Biertuinen.
Terrasjes zoals wij in Nederland kennen heb je hier veel minder. Ze zijn er wel maar wat je hier veel meer ziet zijn biertuinen. Ook veel restaurants hebben vaak een biertuin.
Deze foto's heb ik half maart gemaakt. Het was heerlijk weer en de biergarten in de Engelse tuin was weer helemaal opgebouwd en zat alweer behoorlijk vol. Wij zitten hier ook graag. Lekker wandelen in de Engelse Tuin en daarna lekker een biertje drinken en eventueel een spelletje spelen. Het leuke van de biertafels is dat je vaak in gesprek komt met je tafelgenoten en daardoor veel verschillende mensen spreekt. Van toeristen tot de lokale bevolking.

 De biergarten in de Engelse tuin is de grootste biertuin van Mïnchen.


de brezen smaken heerlijk bij een 'klein' biertje.
 
Wist je dat:
  • München, na Berlijn en Hamburg, de derde stad van Duitsland is
  • een kleine bier hier een halve liter is
  • een prezel hier breze heet.


 De Engelse tuin is het grootste stadpark van Europa en 8x groter dan het Vondelpark in Amsterdam.

Fietsen.
Fietsen is hier een stuk avontuurlijker en ik kan er inmiddels een boek over schrijven.
Er zijn redelijk veel fietspaden maar heel vaak houden ze ineens op en is het niet duidelijk of je dan op de weg of op de stoep moet fietsen. Ook bij kruispunten kun je niet altijd logisch oversteken. Ze kunnen hier nog een hoop leren!
Wij doen redelijk veel op de fiets. Ook fiets je vanaf ons huis zo naar het centrum. Je moet echter altijd goed opletten omdat veel automobilisten de fietsers vaak vergeten. Ik ben al heel wat keren bijna aangereden. Ook deel je regelmatig de stoep samen met de voetgangers wat heel vervelend is. De voetgangers vergeten namelijk dat er ook fietsers kunnen rijden en lopen meestal in de weg. Vaak is de stoep verdeeld in een fietsstrook en een voetgangersgedeelte.
 
Dit is ook zo'n stuk waarbij aan de buitenkant de fietsers rijden, en aan de binnenkant de voetgangers horen te lopen. Een bel op je fiets is erg handig! De twee mensen op de fiets zijn mijn ouders ;)


Wist je dat:
  • ik hip ben met mijn fiets omdat ik een krat voorop heb en je dat bijna niet ziet
  • de meeste Duitsers een mandje achterop hun fiets hebben
  • je toch niet bij iemand achterop mag
  • je dan wel een mandje achterop kunt hebben
  • je hier ook niet naast elkaar mag fietsen
  • wij dit wel doen en dan regelmatig commentaar krijgen
  • een terugtraprem ook verboden is
  • de meeste Duitsers geen kettingkast hebben en daarom met een knijper aan hun broekspijp fietsen
  • wij niet met een helm fietsen
  • het alleen voor kinderen verplicht is maar dat veel volwassenen ook met een helm rijden
Ik hoop dat je het leuk vond om wat over mij en München te lezen.
Fijne avond allemaal.

Liefs

Cindy

5 opmerkingen :

  1. Het is altijd leuk om te lezen, over de omgeving waar de bloggers wonen ..
    Het is een mooie stad Munchen....ja... fietspaden vindt je helaas alleen in Nederland ...
    een fijne avond ..
    groetjes Nieneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn om zo allemaal te lezen, ik vond het echt heel interessant!
    Ik wens je nog een mooie week,
    groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te lezen! Wij hebben familie in Grafenau, in de buurt van Passau. Komen er graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Cindy, leuk dat je even op mijn blog kwam kijken!
    Spannend hoor, lesgeven op een internationale school, ook heel leuk!
    Leuk om al die weetjes te lezen, onze dochter heeft 1 jaar in Berlijn gewoond en daarna nog anderhalf jaar in Duitsland gestudeerd.
    Op die manier kom je als ouder ook van alles aan de weet:)
    Geniet lekker in München!

    Ik ga je volgen.

    xxxEefie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om te lezen. Mijn broer heeft sinds een half jaar een relatie met een Duitse uit Munchen, dus erg leuk om ervaringsverhalen te lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen

Made With Love By The Dutch Lady Designs