Persoonlijk ♥1 - korte terugblik

woensdag 8 april 2015

Tijd voor een nieuw item op mijn blog.
 
Ik krijg af en toe de vraag, wat ik naast mijn blog doe en hoe het leven in Duitsland ons bevalt. Daarom zal ik vanaf nu, elke twee weken een persoonlijk stukje schrijven, over wat ik zoal naast het creatief bezig zijn en mijn blog allemaal doe. Ik ben benieuwd of jullie dit leuk vinden om te lezen?!
 
 
Vandaag begin ik eerst even met een korte terugblik op de afgelopen tijd.
 
De taal.
In juli vorig jaar, zijn we verhuisd naar München en de eerste maanden heb ik vooral de taal geleerd. Dit heb ik een aantal maanden, 5 ochtenden of middagen per week gedaan. Inmiddels spreek ik redelijk goed Duits. Eigenlijk zou ik het meer moeten spreken om er nog beter in te worden.


Thuis praten Menno en ik gewoon Nederlands en ook kijken we bijna altijd Nederlandse tv. Ik heb nog een grammaticaboek liggen, maar die is meer dicht dan open. Ik ben begonnen met Grace Anatomy kijken in het Duits en ik lees af en toe een boek in het Duits. Dat is momenteel mijn 'huiswerk'. En ik heb natuurlijk mijn Duitse Blog nog. Die kijkt mijn taalmaatje altijd voor mij na, dank je Ana!
Mijn taalmaatje (in het Duits: sprachduo) heet Anastacia. Ik help haar met de Nederlandse taal en zij mij met mijn Duits. Als we afspreken praten we zowel Nederlands als Duits. Erg handig dat zij Nederlands verstaat! Als ik iets niet weet in het Duits, kan ik het gewoon in het Nederlands zeggen. Met mijn Duitse blog loop ik altijd ietsje achter. Het is een hele klus om alles in het Duits te typen. Ik houd dat blog er voorlopig nog even bij, tot ik weet of ik er meer mee wil gaan doen, of dat ik het alleen als hobby blijf doen.

 

 
 
Over mijn blog en werk.
In december ben ik gestopt met de Duitse cursus en werd het tijd om na te denken over wat ik hier wil gaan doen. In Nederland heb ik 7 jaar als basisschoollerares gewerkt en ik zou daar graag verder mee willen. Op de Duitse scholen kan ik sowieso niet terecht omdat mijn diplopma's hier niet geldig zijn en de taal is natuurlijk ook een dingetje! In München is een Europese School met een kleine Nederlandse afdeling. In december ben ik daar langs geweest en inmiddels ben ik zover dat ik daar invalwerk doe. Volgende week kan ik zelfs 4 weken achter elkaar in groep 5 invallen. Daar heb ik echt weer zin. Daarnaast geef ik 1x per week privéles aan een Nederlands jongetje wat ik ook erg leuk vind om te doen.

 
In december is ook mijn idee voor een blog ontstaan.  Toen ik aan het bedenken was wat ik naast het lesgeven leuk zou vinden, kwam al snel het idee van een eigen winkeltje en workshops geven naar boven. Ik ben begonnen met een blog omdat ik daar altijd nog alle kanten mee op kan. Maar aangezien ik in Duitsland woon, zal ik dan de Duitse markt op moeten gaan, wat het weer extra lastig maakt, zowel qua taal als een strengere regelgeving. Maar dat is de reden dat ik het Duits ben begonnen met bloggen.
Mijn vrienden uit Nederland vonden het ook erg leuk en daarom heb ik besloten om daarnaast ook een Nederlandse versie te maken. Nu ben ik eigenlijk met mijn Nederlandse versie veel actiever omdat dit gewoon veel makkelijker is. Artikelen schrijven, andere blogs lezen en berichten achterlaten kost gewoon veel meer tijd als ik dit in het Duits doe

Spannende tijd.
Op dit moment loopt er een sollicitatie voor volgend jaar op de Europese School. Dat zou te gek zijn als ik daar een vaste baan kan krijgen. Dit is voor de Nederlandse afdeling, dus kan ik gewoon in het Nederlands lesgeven. Wordt dit niets, dan kan ik misschien nog aan wat losse uurtjes komen volgend jaar en moet ik de rest weer bij elkaar sprokkelen met invalwerk. Op dit moment werk ik dus erg onregelmatig en is het nog even spannend hoe het verder gaat. Daarom blijf ik nog even in twee talen schrijven, zodat ik nog alle kanten op kan.
 
 

Dat was even een korte terugblik. Volgende keer zal ik wat meer schrijven over mijn ervaringen hier, wat ik mis en de verschillend tussen Nederland en Duitsland.
Wil jij nog iets weten? Laat een reactie achter met je vraag of stuur een mailtje. Dan neem ik dat mee in mijn volgende artikel.
 
Liefs

Cindy

1 opmerking :

  1. Verhuizen is sowiese wat aanpassen, je nieuwe omgeving leren kennen, enz... maar naar München...dat maakt het nog specialer.
    Ik vond naar een andere provincie verhuizen als aanpassen :-).
    Wel fijn dat je aan maatje hebt waar je zowel Duits als Nederlands mee kan praten.
    Hopelijk krijg je de job, dat zou geweldig zijn!
    Nog een fijne avond,
    groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen

Made With Love By The Dutch Lady Designs