Stickers en waslabels maken met de Silhouette Cameo

zaterdag 21 mei 2016

Ik heb de Cameo nu ruim een jaar en gebruik sinds kort ook de funtie Print and Cut. Je kunt namelijk met Silhouette Studio ook eerst printen en vervolgens de afbeeldingen door de Cameo uitlaten snijden. Dit heb ik gebruikt om waslabels, adresstickers en logostickers te maken.


Hoe werkt Print and Cut?

Je vraagt je waarschijnlijk af hoe de machine dan weet waar de afbeeldingen staan, als deze geprint zijn. Je werkt met registratie tekens die meegeprint worden. De machine leest deze tekens en kan daardoor de positie van de afbeeldingen bepalen. 
Open het veld registratietekens

Ik heb bij papierinstellingen gekozen voor A4 papier omdat mijn printer dit formaat print. Daarna heb ik de registratietekens aangezet en bij 'Stijl'gekozen voor Type 1 omdat ik werk met een Cameo. 
Je ziet de registratietekens nu op het papier verschijnen. 

In de store kun je ook print and cut bestanden vinden. Die herken je aan de P die erbij staat. Je kunt ook elke willekeurige afbeelding van internet gebruiken. Als je deze ook uitgesneden wilt hebben, moet je er even een schaduwlijn omheen zetten. Deze lijn wordt dan gebruikt om de afbeelding uit te snijden. De bestanden uit de store hebben dit al. 

Ik heb zelf tekst getypt en er een rechthoek omheen getrokken. Deze rechthoek gebruik ik straks als snijlijn. Dit heb ik ook bij mijn logo gedaan. 

Tip.
Je ziet dat er wat papier verloren gaat door de registratietekens. Vind je dit vervelend, schuif dan met de marges. Hierdoor win je weer wat ruimte.

Ik heb A4 stickerpapier gebruikt. Deze heb ik in de printer gedaan en vervolgens afgedrukt door op de knop van de printer te drukken.


Als het vel uitgeprint is, kun je hem op de mat leggen zoals deze ook op het scherm is ingesteld. Vervolgens ga je naar snij instellingen en klik je op geavnceerd. Daar vink je alles uit, behalve de kleur rood. 

Zoals je ziet, zou hij ook het rookpluimpje meesnijden omdat hij deze roze kleur aanziet voor rood. Deze heb ik handmatig uitgezet, voordat ik ging snijden. Als je de bestanden uit de store gebruikt, zal dit niet gebeuren. Als de juiste lijnen zijn geselecteerd kun je de afbeelding uitsnijden. 


Ik heb stickerpapier gebruikt en het mesje zo ingesteld dat hij alleen de bovenste laag snijdt. Het overige deel heb ik verwijderd zodat alleen mijn stickers overblijven. Deze heb ik los geknipt zijn nu makkelijk los te halen. Ik gebruikte de instelling printpapier en zette de dikte iets omlaag. 
Dit hangt natuurlijk ook af van de staat van je mesje. 


De adresstickers gebruik ik op de pakjes en enveloppen van mijn bestellingen en snailmail. Bij de bestellingen plak ik er ook nog een sticker op van mijn logo. 

Waslabels.

Het textiel wat ik verkoop, voorzie ik van een wasinstructie. De waslabels maakte ik hiervoor met de sketchpennen. Dan liet ik de Cameo eerst de tekst schrijven met de pennen, en vervolgens sneed hij het label uit. Dit is veel meer werk dus die manier heb ik nu ingeruild voor de print en snijmanier. 

De bedankkaartjes die ik erbij doen, maak ik nog wel met de sketchpennen. Hoe ik dit doe zal ik een volgende keer uitleggen. 
Mijn nieuwe labels met wasinstructie.
Ik vind ze ook nog eens mooier!

Ik schreef nog meer artikelen waar ik uitleg geef over de Silhouette Cameo. Misschien heb je daar ook nog iets aan. En mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. 


♥ veel liefs en creatieve cameo-groetjes ♥



Geen opmerkingen :

Een reactie posten

Made With Love By The Dutch Lady Designs