Snailmail - hoe en wat

woensdag 17 juni 2015

Ik heb eerder over mijn eerste ervaring met Instaswap geschreven. Heb je dat gemist? Klik dan hier.
Ik vond het zo leuk om iets te maken en om leuke post te ontvangen, dat ik verder ben gaan zoeken naar andere swaps. Tijdens mijn zoektocht kwam ik het snailmailen tegen. Snail wat?! Ja dat dacht ik in het begin ook. Ik kwam er al snel achter dit leuke post is die naar elkaar gestuurd wordt. In dit artikel zal ik daar meer over uitleggen.

Hoe ik vroeger al met post bezig was.

Toen ik nog op de basisschool zat, maakte ik altijd post voor mijn vriendinnen. Met de meeste vriendinnen schreef ik brieven, die natuurlijk ook helemaal versierd werden. Met één vriendin vulde we altijd een schoenendoos voor elkaar. Deze versierden we altijd leuk en daarin stopte we een brief en allemaal zelfgemaakte dingen in. Eigenlijk hetzelfde als het swappen van nu! Toen ik iets ouder was werden het agenda´s van elkaar lenen en die dan helemaal vol schrijven en beplakken in het weekend. Deze werden zo dik dat ze nog nauwelijks in de schooltassen pasten.
Natuurlijk heb ik ook penvriendinnen gehad en later werden dat natuurlijk e-mailvriendinnen. Als ik hier zo op terugkijk, vind ik het niet raar dat ik swappen en snailmail zo leuk vind! 

 

Wat is Snail Mail?

Snailmail is niets minder dan ouderwetse post. Snailmail is de Engelse vertaling van slakkenpost (omdat post veel langzamer is dan e-mail en social media). Het begrip snailmail is heel breed. Het draait vooral om een leuke envelop samen te stellen voor je ontvanger. Een snailpakketje bestaat meestal uit een versierde envelop, een brief(je) of kaart en wat kleine `cadeautjes.´
Het klinkt misschien als iets voor oma´s (vroeger stuurden we nog wel eens een brief, tegenwoordig gaat alles met de computer). Maar niks is minder waar. Snailmail is helemaal in. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij de Hema of het Kruitvat. Daar zijn zelfs snailmail spullen te koop! 
Waar het om draait is om elkaar blij te maken met een envelop vol met vrolijkheid. En een andere leuke bijkomstigheid is dat je weer nieuwe mensen leert kennen. 

Hoe je een snailmail-maatje kunt vinden.

Op Google en social media is er veel over te vinden. Ik zet wat manieren om in contact te komen met andere snailmailers op een rijtje. 

Tante Jannies Postkamer.
Op de website van Tante Jannies Postkamer kun je een adres aanvragen, naar dit adres kun je dan een snailmail sturen. De ontvanger registreert jouw unieke code waardoor jouw adres vrijkomt en jij dus ook snailmails kunt ontvangen van andere mensen. Een heel leuk en vrijblijvend concept. 

Facebook.
Zelf ben ik van twee Facebookgroepen lid geworden.
***De Dutch Snailmailers*** en Snailmail NL.
Er zijn er natuurlijk nog meer te vinden. Dit zijn besloten groepen waarin je een oproepje kan plaatsen, op oproepjes kan reageren of mee kan doen aan postrondes. Alle snails die naar elkaar gestuurd worden, worden op de tijdlijn of in albums geplaatst. Je kunt daar dus heel veel inspiratie opdoen. 

Websites.
Andere leuke websites zijn:



In een volgend artikel vertel ik over mijn eerste ervaring met snailmail en laat ik mijn eerste ontvangen snailmails zien! 

Oké...één foto alvast, omdat jullie nu waarschijnlijk al nieuwsgierig zijn! Mijn eerste ontvangen snailmail, gekregen van Hilde.
 
Ik ben benieuwd of je het snaimailen al kent. Mocht je nog vragen hebben, dan kun je mij altijd een berichtje sturen.

♥Veel Liefs♥

1 opmerking :

  1. ja ..deden wij vroeger ook altijd ....ik heb nog hele dozen vol met brieven van school..
    ik deed ook zelf postpapier maken dat was ook altijd leuk ..hahaha je haalt me nu heriningen
    na boven .. ...ik spaarden ook postpapier ....lijkt me heel leuk ..ik ga zeker ff kijken ...
    Alleen omdat ik niet in Nederland woon doe ik meestal niet mee met de swap ...
    veel liefs Nieneke

    BeantwoordenVerwijderen

Made With Love By The Dutch Lady Designs