Zelf een tas maken met transferpapier

woensdag 1 juni 2016

Hoi allemaal,

hier is dan mijn eerste echte blog. Best spannend, maar ook erg leuk.
Een tijdje geleden heb ik voor mijn nichtje een speciaal cadeau gemaakt. Ze is fotograaf en heeft vorig jaar ook onze bruidsreportage gemaakt. Voor haar verjaardag had ze nog een cadeautje tegoed en wilde ik graag zelf iets voor haar maken. Uiteindelijk is het een tas geworden en ik laat jullie zien hoe ik dat heb gedaan.



Benodigde materialen.

♥ Een blanco tas (kun je o.a. bij de Xenos kopen)
♥ Strijktransferpapier (te koop bij Hema en Action)
♥ Printer
♥ Schaar
♥ Strijkbout

Omdat ik een persoonlijk cadeau wilde maken, heb ik foto's van het Instagram account van mijn nichtje gehaald. Normaal gesproken vraag je natuurlijk altijd toestemming aan de fotograaf maar omdat het een verrassing was, heb ik dat natuurlijk niet gedaan.


Aan de slag.

Eerst heb ik de foto's verzameld die ik wilde gebruiken. Ik heb daar eerst een collage van gemaakt in Word. Er zijn vast nog meer manieren voor maar ik ben niet zo'n computerwonder.

Tip van Cindy: Befunky.com en Picmonkey.com zijn twee handige programma's waar je gratis foto's kunt bewerken en collages kunt maken. 

Het transferpapier dat ik gebruikte had op de achterzijde ruitjes, dus dat was gelukkig heel duidelijk. Bij de meeste printers moet je dan de achterkant naar boven plaatsen om de print op de goede zijde van het papier te krijgen. Wil je weten of dit bij jouw printer ook zo werkt? Zet een kruisje op het papier en print vervolgens iets uit. Zo weet je aan welke kant jouw printer print. 


Tip: als je een tekst wilt gebruiken, is het belangrijk om de afbeelding te spiegelen voordat je hem uitprint. Ik was dat in eerste instantie vergeten maar kwam daar gelukkig op tijd achter.
In het artikel: zelf een foto op hout maken kun je lezen hoe je dit precies moet doen. 

Voordat je gaat strijken knip je het overtollige papier weg op ongeveer een halve centimeter afstand van de afbeelding. Als je precies op de rand van de afbeelding knipt, krijg je het papier na het strijken niet netjes los en blijven er papierresten op je afbeelding achter. 
Zet het strijkijzer zo heet mogelijk en zet de stoomfunctie uit. Voor de strijkduur volg je de instructies op de verpakking van je transferpapier. 

Na het strijken alles goed af laten koelen en dan voorzichtig het papier van de stof afhalen. Soms wil het niet goed los en is het verstandig om het nog een keer te strijken. 



Inpakken.

Omdat dit project een cadeau was, besloot ik om er een mooi geheel van te maken. Ik zocht mijn camera stempel op, goudkleurig inpakpapier, memento potter's clay inkt en goud met wit bakkerstwine. 


Op het papier stempelde ik de camera's en in combinatie met de bakerstwine en een label werd het een mooi cadeautje. 

Tot de volgende keer.

♥ Veel Liefs Marlou ♥


4 opmerkingen :

  1. Dat ziet er leuk uit! Bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke DIY!
    Ik wilde toevallig binnenkort iets op stof 'printen' dus deze uitleg komt zeker goed van pas.
    Leuk hoor je eerste blog :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De tas is heel mooi geworden ..en een mooi kadoo om te krijgen/geven ...
    heel veel groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou heb ik zelf twee linkerhanden maar ik vond deze blog hartstikke handig om te volgen, want zeg nou zelf: een gepersonaliseerd cadeau is veel leuker om te geven.

    BeantwoordenVerwijderen

Made With Love By The Dutch Lady Designs